California - Reisverslag uit Poughkeepsie, Verenigde Staten van Kirsten Knoef - WaarBenJij.nu California - Reisverslag uit Poughkeepsie, Verenigde Staten van Kirsten Knoef - WaarBenJij.nu

California

Door: kirsten knoef

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

05 Maart 2012 | Verenigde Staten, Poughkeepsie

California

Dag 1
Op 27 juli was het dan eindelijk zo ver, na bijna een jaar hard werken eindelijk weer een keer goede lange vakantie.
'S ochtends door een huisgenootje op de trein naar NYC gezet om vanaf daar een shuttle bus naar het vliegveld te pakken. Natuurlijk kwam die bus een uur te laat maar daar had ik rekening mee gehouden dus was ik alsnog mooi op tijd het vliegveld, daar de tijd doorgebracht met rondlopen en lunchen, wat eigenlijk maar heel weinig tijd in beslag nam want JFK is groot maar het is hier niet zoals op Schiphol dat je echt lekker kan kan shoppen, je hebt alleen een paar winkeltjes en wat eet tentjes maar dat is allemaal hetzelfde dus ben je snel uitgekeken.
Na een rustige vlucht van 7 uurtjes was ik dan eindelijk in San Fransisco waar Froukje ( zij is van mijn ilex orientatie groep en toen we vorig jaar naar Amerika vertrokken heb ik ook het eerste weekend met haar in Boston doorgebracht) al netjes op mij stond te wachten, weliswaar in de verkeerde terminal maar na wat heen en weer sms'en hadden we elkaar gevonden en hebben we een taxi naar ons hostel gepakt, daar de spullen in de kamer gezet en even wat rond gelopen in de buurt en nog even een drankje gedaan in het kroegje naast ons hostel om te proosten op de vakantie.

Dag 2
Na een heerlijk ontbijtje ( lees bagel met boter en koffie, maar na een dag reizen met slecht eten heb je de volgende wel honger dus is bijna alles lekker) zijn we op avontuur gegaan in San Fransisco, met de bus naar het centrum gegaan en daar rond gaan lopen langs alle bekende toeristen punten naar Pier 39, denk de meest toeristische plek op aarde maar echt heel erg leuk, zag er heel leuk uit en je kan er lekker rondlopen.
Daarna zijn we naar een hele bekende straat gelopen, de weg ernaar toe ging netjes heuveltje op en heuveltje af en dat waren geen kleine heuveltjes maar meer hele steile hogen bergen dus waren we toen we daar aankwamen al best moe van al het lopen en toen moesten we door die straat ook nog naar beneden toe, maar het was het waard. De hele straat loopt zigzaggend met hele mooie bloemen.
Toen zijn we opzoek gegaan naar een plek waar we op de bekende cable car konden stappen en we aan de zijkant konden hangen, dat was wel een hele leuke ervaring om te doen.
Het was ondertussen een uurtje of 2 dus tijd om wat te eten, we hebben in een winkel wat eten en drinken opgehaald en zijn toen heerlijk op een grasje gaan zitten ( terrasje kennen ze hier niet echt), na heerlijk gezeten te hebben en we wat waren uitgerust gingen we weer verder lopen. Na een paar stappen gezet te hebben hoorde we ineens in het Nederlands 3 jongens vragen of wij wisten waar we naartoe moesten, en zo zijn we aan de praat geraakt. Uiteindelijk zijn we met zijn 5e uit eten geweest en 's avonds nog een kroegje in gegaan waar ze live piano speelde echt super vet, ze konden bijna alles nummer spelen die werden aangevraagd en ze kregen de meeste mensen wel aan het dansen. Het was een hele goede eerste dag van onze vakantie.

Dag 3
Na een zelfde ontbijtje als de dag ervoor zijn we richting het Golden Gate park gegaan. Het park is heel groot en nog onderverdeelt in andere parken. Wij zijn de Japanse tuin in geweest, echt super mooi, had echt het idee dat ik in Japan was beland. Wij zijn door het park gelopen richting Golden Gate bridge, wat best lang duurde, omdat het park echt heel heel groot is, maar als je dan ook nog eens rondjes gaat lopen zonder het door te hebben duurt het nog langer. Bij de Golden Gate wilde we fietsen huren en kwamen er daar achter dat je dar op Pier 39 moet doen, dus wij weer in de bus stappen en naar Pier39 om fietsen te halen.
De mensen waar we de fietsen huurde vertelde ons dat we geen heuveltjes tegen zouden komen. Ik weet niet precies wat hier in Amerika de definitie van een heuvel is, maar stijl omhoog gaan en de longen uit je lijf trappen om boven aan te komen noem ik een heuvel en daarvan hadden we er nog al veel. Ik vond het echt heerlijk om na een jaar weer een keer op een fiets te zitten, wij zijn langs de oceaan naar de Golden Gate fiets en daarna erover heen, voelde me echt een toerist toen ik het deed maar heb er heerlijk van genoten. In het dorpje aan de andere kant van de brug nog wat rondgefietst en toen met de boot weer terug naar SF. Terug fietsen was geen optie want de weg van de brug naar het dorpje was heel lang en stijl naar beneden dus naar boven fietsen hadden we niet zo veel zin in.
Het enige nadeel van na een jaar weer een paar uur op een fiets zitten is dat ongeveer 4 dagen zadelpijn hebt, maar het was het waard. Ow wat mis ik me fiets.

Dag 4
De dag om San Fransisco te verlaten was aangekomen, we hebben onze zooi weer opgeruimd in de hostel kamer en zijn onze auto gaan ophalen.
We zijn eerst naar Muir park gereden want in een reisgids stond dat daar leuke dingen te zien zijn, maar volgens mij had bijna Californië bedacht die dag daarnaartoe te gaan waardoor er echt nergens parkeer plek was dus we helaas door moesten gaan naar onze volgende bestemming ( die we eest nog moesten uitzoeken) en zo zijn we bij een Drive Thru Tree uitgekomen. Er staat een boom van een aantal meter doorsnee en daar hebben ze een stuk uitgezaagd en daar kan je onderdoor rijden wat op zich best apart is om te doen maar wel leuk, want hoe vaak krijg je de kans om onder een boom door te rijden.
Vanaf daar zijn we weer verder naar het noorden gereden richting Redwood National park. Daar in de buurt na heel lang zoeken eindelijk een slaap plaats gevonden en in een heel schattig blokhutje geslapen.

Dag 5
Redwoods zijn hele grote bomen en een heleboel zijn aangetast door vuur maar de bomen kunnen zichzelf voor vuur beschermen en kregen net als mensen een korst op kapotte stukken, het duurt heel wat jaren om te helen maar uiteindelijk is de boom weer zo goed als nieuw ( als die niet door weer een nieuw brand geraakt word natuurlijk)
In Redwood hebben we heel veel rondgelopen en ondanks dat de bomen allemaal op elkaar lijken zijn ze toch allemaal weer net even anders, er zijn bomen die aan elkaar gegroeid zijn, bomen waarvan je denk'' hoe kan die nog staan'' omdat er echt alleen nog een buiten rand staat en de rest is weggebrand, en zo kan je best goed vermaken met bomen die allemaal hetzelfde zijn.
Toen we uitgekeken waren zijn we naar het oosten gereden naar onze volgende bestemming. Toen we daar bijna waren hebben we een hotel gezocht en hadden maar 1 keuze, want het volgende dorp was een paar uur verder rijden en alle andere dingen in de buurt waren vol of dicht. We kwamen in een heel luxe hotel, we hadden buiten lekker een bubbelbad staan en daar zijn we dan ook meteen in gaan zitten om er een uur later pas weer uit te komen. Na een hele dag door de bossen lopen en in de auto zitten voel je je heel vies en dan is zo'n bad echt heel erg lekker. We hadden allebei een heel groot 2pers bed voor ons zelf met zachte lakens en ik heb er dan ook heerlijk geslapen. Was weer even wat anders dan een hostel kamer met 4 andere delen of samen in 2pers bedje slapen.

Dag 6
Na een uitgebreid ontbijt ( ze hadden bijna alles wat je als ontbijt kan eten) in ons geweldige hotel zijn we naar Lassen Volcanic park gegaan. De naam zegt het al vulkanen en dus geisers, en waar geisers zijn stinkt het naar rotte eieren maar het was wel mooi.
Toen we nog onderaan de bergen waren en we naar de toppen keken zeiden we heel verbaasd '' kijk er ligt nog wat sneeuw'' toen we boven aan de bergen kwamen lag er op sommige plekken nog zo'n 2 meter sneeuw en niet een een paar plekjes maar bijna overal.
We hadden van te voren op de kaart van het park gekeken welke routes we gingen wandelen dus zijn we naar de eerste plek gereden. We waren heel enthousiast lekker wandelen en mooie dingen bekijken maar dat feest ging helaas niet door want over het hele pad lag nog zo'n 50 cm sneeuw en aangezien we op zomervakantie gingen hadden we onze sneeuwschoenen niet meegenomen en konden we dat pad helaas niet lopen. Dus dingen we maar verder naar ons 2de wandel pad. We zijn een paar keer op en neer gereden omdat we de afslag niet konden vinden en kwamen er toen achter dat die weg was afgesloten vanwege, je raad het al, sneeuw. Helaas niet kunnen wandelen daar want alle paden die we wel konden lopen waren routes van 7 a 8 uur en daar hadden we niet echt veel zin en tijd voor. Nog maar wat rondgereden en met onze slippers en korte broeken in de sneeuw gestaan en weer verder gereden naar het zuiden naar Lake Tahoe.
Daar de auto bij het hotel gezet en door het dorpje gaan lopen, we hadden eindelijk een terrasje gevonden dus daar gaan zitten om te eten en 's avond nog bij het water gezeten en genoten van de ondergaande zon met op de achtergrond bergen met toppen bedekt met sneeuw.

Dag 7
Na een week veel rondrijden en dingen bekijken was het tijd om even een relax dagje te nemen en hebben we een deel van de dag op het strand van Lake Tahoe doorgebracht. Wat niet makkelijk is om te vinden want de meeste stranden zijn privé, je moet in het dorpje wonen waar het strandje in is en dan moet je nog inschrijven en veel geld betalen om daar naar binnen te mogen. Na wat rondvragen waren we dan eindelijk bij een gewoon strand gekomen en hebben daar onze handdoekjes neergelegt.
Het water was mij te koud in te gaan want het is bijna alleen maar smeltwater van de bergen. Maar wel pootjebaden, afkoelen en genieten van de rust.
Na een paar uur hadden we het daar wel gezien en zijn we naar het westen reden richting al weer de volgende bestemming en zijn toen in een heel klein dorpje terecht gekomen en weer naar lang zoeken eindelijk een slaap plaats gevonden waar we een keuken hadden. We zijn bij de supermarkt eten gaan halen en hadden een gezonde maaltijd voor onszelf gemaakt.

Dag 8
Ondertussen waren we aangekomen bij Yosimeti national park. We zijn daar als eerste naar een ranch toe gegaan om een afspraak te maken om de volgende dag met een cowboy een stuk te gaan paardrijden. En omdat we dat deel van het park te paarden zouden gaan doen zijn we helemaal naar de andere kant van het park gereden om daar naar de bekende waterval van Yosimeti te gaan kijken en nog wat rond te lopen. Weer een paar hele mooie dingen gezien daar en een flink stuk gewandeld.
We moesten het park uit om naar ons hostel te gaan de we eerder op de dag al hadden geboekt. Toen we bij het hostel aankwamen waren we verbaasd over hoe het eruit zag, het had meerdere huisjes en in elk huisje konden 8 mensen slapen. In het gebouw met de gezamenlijke ruimte hadden ze een '' restaurantje'' waar we moeten eten aangezien er in het dorp bestond uit een winkeltje met tankstation en 3 huizen. Het hostel was groter dan het dorp. Dus daar gegeten en later de laptop opgehaald om online wat shows te kunnen kijken, we waren comedie voorstellingen ( najib amhali en jochem meijer) aan het kijken en het was zo geweldig dat we niet meer bij kwamen en mensen zelfs aan ons vroegen wast we aan het kijken waren dat het zo grappig was.

Dag 9
De dag van het paardrijden was aangebroken, eerste nog wat andere dingen gezien want we hoefde er pas om 2 uur te zijn. Om 2 uur wij ons netjes melden en we mochten meteen een mooie helm uitzoeken. Veiligheid voor alles hier want stel je voor dat er wat gebeurd en je ze kan aanklagen dus dekken ze zichzelf in.
Na een filmpje over veiligheid kregen we dan ons paard toegewezen. Krijg ik natuurlijk weer het beest dat niet luistert en het kennelijk niet leuk vind om over steentjes te lopen, wat nogal een probleem was want het hele pad was vol stenen en ze moest ook nog omhoog en omlaag over die dingen. Elke keer stopte ze ging heel voorzichtig kijken waar ze der hoefje kon plaatsen en zetten hem dan heel aarzelend neer. Echt 1 groot feest dat beest. Toen we bij het water kwamen werd het nog erger want ze wilde het water niet in maar we moesten het toch echt oversteken. Na veel aarzelen ( en ik zat der de hele tijd te schoppen en met de teugels te zwaaien) ging ze dan eindelijk het water in en kwamen we veilig aan de overkant. Daar rondje gelopen en jaja je raad het al weer na een rondje kom je weer terug waar je begonnen bent en moesten we dus weer het water door, en ondanks dat ze het al eerder gedaan had moest ze er weer eerst goed over nadenken of het wel veilig was om het water in te gaan. Uiteindelijk was de keuze gemaakt het water was veilig genoeg, totdat ze verkeerd op een steen stapte en bijna in
het water lagen. Wat was ik blij dat toen we weer uit het water waren. Daarna hadden we nog een uur te gaan voor we terug waren en dat laatste uur ging precies hetzelfde als het eerste uur. Elk steentje moest eerst onderzocht worden voor we er langs konden. Maar ze heeft me wel weer veilig bij de ranch afgezet en al met al was het best een leuke tocht en hebben we dingen gezien die met lopend en met de auto niet kan zien.
Na dat geweldige avontuur zijn we weer in de auto gestapt en naar het westen gereden.

Dag 10
De grote dag was aangebroken en we konden onze campervan ophalen. Maar eerst nog puin ruimen in de auto, nooit geweten dat je zo veel troep in een auto kwijt kan. De koffers bij de campervan neergezet en de auto ingeleverd.
Daarna zijn we naar Pier 39 toe gegaan om daar wat te drinken met Bart en Joleen, 2 vrienden van mij uit NL de mij eerst al in NY hadden bezocht en nu waren we op dezelfde dag in SF dus daar nog even ontmoeten voor we weer voor 7 maanden afscheid moesten nemen.
En toen was het eindelijk zo ver we kregen de campervan mee en wat is dat een geweldig ding zeg. Het is een 12 persoons busjes waar je van de achterste banken en bed maakt en in de achterklep zit een klein keukentje, met een wasbakje met water, een koelkastje, een gas stelletje dat je in elkaar moet zetten en de borden en bestek.
We zijn daarmee de Highway 1 richting het zuiden( hebben we helemaal naar LA genomen) opgegaan. Een van de mooiste routes die er moet zijn. En mooi is het zeker. Na een paar uur rijden zijn we opzoek gegaan naar een slaapplaats, we mochten met de van op kampeerplaatsen en RV parken staan waardoor wij dachten dat we makkelijk een plekje konden vinden. Nou dat hadden we mooi mis. Echt alles zat vol. uiteindelijk bij een RV park gaan vragen of ze wisten waar we konden slapen en toen kregen we heel erg lief bij hun een plekje op de parkeerplaats wat eigenlijk niet mag. Wij op de parkeer plaats, naast het hoofdgebouw en het wc gebouw netjes ons tafeltje stoeltjes en gas stelletje uitgestald en zijn we gaan koken, iedereen keek ons raar aan maar moesten er toch ook om lachen. We hebben na heel veel gelachen te hebben eindelijk een maaltijd met spaghetti in elkaar weten te flansen, en als je spaghetti kookt moet je het afgieten wat ik netjes in het wc gebouw heb gedaan bij gebrek aan een betere plek. Daar stonden 3 NL moeder met 2 tiener dochters die we al eerder hadden aangesproken en die vonden het helemaal geweldig hoe wij daar als 2 jongen meiden de grootste lol hadden om de situatie en dat we lekker aan het improviseren waren. We waren na die ervaringen ook echt helemaal gelukkig met onze campervan want als dag 1 zo gaat wat brengt de rest van de vakantie dan.

Dag 11
Na de eigenaar van het RV park heel erg te hebben bedankt voor ons daar te laten slapen zijn we naar de 17 mile drive gegaan. Dit is een route in een woonpark waar heel veel rijke mensen wonen en waar je hele mooie uitzicht plekken hebt. Het was wel leuk om in onze van daar rond te rijden omdat er echt kasten van huizen stonden met hele duren auto's achter de beveiligde hekken. En dan komt er ineens een soort hippie busje aanzetten en met 2 blonden meiden erin. Krijg je leuke reacties op.
Daar ergens aan het water gaan eten en zodra we onze broodjes te voorschijn haalde hadden we meteen een heleboel vogels om ons heen zitten. We hebben ze niet gevoerd maar 1 vogels waar daar nog al boos om en probeerde toen zelf maar het broodje uit me handen te halen, nadat hij eerst zijn nagels over mijn hoofd had gehaald probeerde bij me broodje uit me handen te pakken wat mooi niet gelukt is want een lekker vers broodje met president brie en ananas ga ik natuurlijk niet delen met een stomme vogel.
Van daar doorgereden naar Santa Cruz en daar zijn we heel Amerikaans gaan doen. We zijn op de pier in een achtbaan gegaan wat ik net even wat leuker vond dan Froukje, maar ze weet dat ik het geweldig vind dus is ze heel lief voor me geweest en is ze meegaan in een houten achtbaan en een stoeltjes lift waar je overzicht heb over de pier en het strand. Nog even wat gedronken op het strand en toen door naar het volgende national park Big Sur.
Onderweg nog een paar keer gestopt om dingen te bekijken zoals watervallen, zeehonden en zeeleeuwen en genieten van de natuur.
In Big Sur hebben we op een echte camping gestaan.
We zijn naar een wandel pad toegegaan en waren daar enthousiast aan begonnen omdat het niet zo ver zou zijn. Dat hadden we dus even mis, het hoorde niet ver te zijn maar omdat er wat bomen waren omgewaaid of zo en werden we omgeleid. Ipv een paar minuten vlak te lopen werden we nu ongeveer een half uur omhoog de berg op gestuurd om daarna nog naar beneden te lopen voordat we bij een mini waterval waren, en vanaf daar konden we zien over welke brug we hadden kunnen lopen om terug te zijn maar nu moesten we weer omhoog de berg op en daarna weer naar beneden om bij die mooie brug uit te komen. Had liever de korte route gedaan maar zo hadden we er wel veel een goede wandeling opzitten en daarna zijn we dan ook gaan koken en vonden we dat we ons biertje wel echt verdient hadden.
Tijden het koken kwam 1 van onze Amerikaanse buurjongens naar ons toe met de vraag of we NL waren, zijn vader komt uit NL dus herkende hij het, hij maakte ook nog de opmerking dat ie niet het kon helpen dat hij onze van had opgemerkt en zo met de buren aan de praat geraakt, en nadat we een wasje hadden gedaan nodigde ze ons uit om bij hun kampvuur te zitten en hebben we daar weer een zeer geslaagde avond gehad.
Ook kwam tijdens het koken nog een man naar ons toe die tegenover ons stond met de vraag of wij een kurkentrekken hadden voor zijn flesje wijn, gelukkig voor hem hadden wij die en hij bood ons heel lief een glaasje wijn aan als bedankje, wij sloegen die allebei af omdat we aan het bier zaten. Even later komt deze man weer aangelopen en ''klopte'' op de niet bestaande deur en bood ons een heerlijk stuk vlees aan om ons op deze manier te bedanken voor de hulp, echt super lief en het vlees was o zo lekker.

Dag 12
Na nog door Big Sur te hebben gereden zijn we door gegaan naar Carpenteria. We zijn over highway 1 onderweg gegaan nog een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten, daar staat hw 1 dan ook bekend om en nu weer ik waarom wat een geweldige dingen kan je zien onderweg. Wat strandjes met zeehonden erop, watervallen en gewoon genieten van de natuur. Heerlijk dagje gehad op die manier. Uiteindelijk in Carpenteria aangekomen en daar een slaapplaats gezocht. Daar en goede plek gevonden op een Beach Park en de camper neer gezet, we moesten wat boodschappen doen dus zijn we naar het dorpje gelopen. Op de terug weg dachten we lekker over het strand te gaan lopen en misschien nog even bij het water te gaan zitten. Lopen we richting water zien we ineens wat bewegen in het donker, we wilden graag weten wat het was voor we verder gingen lopen. We hadden gelukkig in het dorpje een zaklamp gekocht dus even de batterijen erin gedaan en schijnen maar, we stonden best even raar te kijken toen we een heleboel zeehonden en zeeleeuwen zagen. We zijn snel weer de weg op gelopen en verderop bij de camper weer richting strand gelopen en zijn daar toen lekker gaan zitten.

Dag 13
Het was tijd om richting Los Angeles te gaan. Voor de daar aankwamen zijn we nog even gestopt in Santa Barbara, daar over de pier gelopen en naast een pelikaan gestaan, wat kan je goed merken dat beesten daar aan mensen gewent zijn, die blijven voor iedereen zitten en je mag met ze op de foto. Aan de palen in het water zag je allemaal zeesterren zitten in een heleboel verschillende kleuren, heel apart om te zien.
Daarnaar echt LA in gegaan, eerste stop was Malibu. Je kan goed merken dat mensen daar geld hebben, veel grote mooie huizen en mooie bijpassende auto's. Daar paste wij in onze campervan niet echt tussen en je zag mensen dan soms ook raar kijken, wat wij dan weer leuk vonden, want de keken nog gekker als ze er achter kwamen dat er 2 blonde meiden in zaten.
We hebben heerlijk op het strand gezeten en gekeken hoe een heleboel mensen aan het surfen waren. Helaas kennen ze het hier niet dat je ergens op het strand wat te eten of te drinken kunt kopen dus echt lang zijn we er niet gebleven
Een slaapplaats zoeken was daar nog best lastig, we waren best laat dus bijna alles was al vol. Ik bij een RV park proberen maar daar mochten we niet staan want we waren geen echte RV en we waren geen tent dus had ze geen plek voor ons. Na een half uur rondgereden te hebben zijn we weer bij het zelfde park uitgekomen en is Froukje het nog een keer gaan proberen maar helaas het mocht nog steeds niet en de boze mevrouw zei dat we nergens terecht konden met de camper in Malibu want dat was de wet ( volgens deze vrouw dan) uiteindelijk zijn we doorgereden naar een park waar we het ook al eerder hadden geprobeerd en we kregen te horen dat ze net een afmelding hadden dus we hadden geluk en weer een goede camping te pakken. Toen we daar na gingen vragen wat de wet was op campervans had de ranger van ons state park daar nog nooit van gehoord en vond ook dat de andere vrouw onredelijk was geweest door ons af te wijzen.

Dag 14
Tijd om nog meer van LA te zien en dus zijn we naar nog een paar stranden gegaan, eerst Santa Monica en daarna Venice Beach. Veel gelopen door de winkel straten, over de boulevard en langs de markt. 's middags ergens gegeten, we zaten op een soort van terrasje en terwijl je zit te eten komen mensen bij je bedelen, gelukkig deden ze het niet bij ons maar vond het toch al storend dat ze het bij andere wel deden, probeer je te eten komt er zo'n stinkerd met een vieze baard naast je bord staan, nee dank.
's avonds in een dorpje Balboa terecht gekomen, na boodschappen te hebben gedaan hebben we
onze ineens hele kleine camper naast allemaal hele grote RV's neergezet.

Dag 15
Toen we wilde wegrijden kwam er iemand naar ons toegelopen die heel graag onze camper op de foto wilde zetten, ze had het nog nooit eerder gezien en vond het maar prachtig dat we daarin rondreden.
Eerst een heerlijk ontbijtje gehaald bij de IHOP ( international house of pancakes) en toen door naar Hollywood. We zijn begonnen met de walk off fame, wat is dat lang zeg en wat liggen er veel sterren, sommige mensen moet ook heel belangrijk zijn want er liggen dubbelen namen. We hebben geprobeerd om het het Hollywood logo op de foto te gaan maar dat is zo goed als onmogelijk omdat het heel ver weg is.
Om alles goed te kunnen bekijken zijn we in een bus met gids gestapt en zo zijn we door Beverly hills, hollywood en belangrijke winkelstraten in LA gereden, wat is het mooi daar allemaal, snap waarom mensen daar willen wonen.
's avonds zoals altijd weer heel veel mazzel gehad met een slaap plaats vinden en zijn we op een RV park terecht gekomen waarvan de receptionist toevallig nog met een klant bezig was en daarna zou gaan sluiten, wij snel een plekje boeken en toen kregen we de vraag of we een zwembad sleutel wilde hebben. Tuurlijk wilde we dat want na een hele dag in zo'n stad voel je je heel erg vies, dus spullen neergezet en omkleden maar, heerlijk een uur in het '' therapeutische spa'' ( bubbel bad) gezeten en daarna douchen waar we aan de praat raakte met een NL vrouw, wij vertellen over onze campervan en ze wilde wel graag zien wat dat was, dus toen we klaar waren wij hem laten zien en haar man kwam ook nog kijken en vonden het er heel erg leuk uit zien.
Even later kwamen ze nog met wat eten en tijdschiften aanzetten en vroegen of wij er wat mee konden want zij gingen de volgende dag naar huis. Later kwamen ook onze andere NL buren met eten en wijnglazen aanzetten en nog even later kwam er nog iemand met een hele tas vol met eten naar ons toe. Echt super lief allemaal en wij hadden daardoor meer dan genoeg eten voor de rest van de vakantie.

Dag 16
We zijn doorgereden naar Palm Springs, wat meer land in waard ligt en in de woestijn waardoor het meteen heel wat graden warmer was dan we gewent waren. Eerst even naar het dorp gelopen maar er al snel achter gekomen dat het daar te warm voor was, dus weer om gekeerd en het zwembad in gedoken. Er was ons vertelt dat er 's avonds markt was dus dat zijn gaan bekijken, inderdaad een hele leuke markt, een paar hele leuke dingen gezien, onder andere een vrouw die van blikjes kaarsen houders maakt met verschillende motieven erin, echt heel erg knap. Er stonden er een heleboel en om te laten zien dat ze het echt zelf deed maakte ze er ook paar waar we bij stonden.

Dag 17
Toen we om 8.00 uur wakker werden was het al zo'n 30 graden dus dat beloofde wat voor de rest van de dag.
Na het ontbijt zijn we richting een Cable tram gegaan. Hiermee zijn we heel wat meters omhoog gegaan naar een nationaal park en vandaar uit had je heel mooi uitzicht over heel palm springs. Na te hebben genoten van het uitzicht en een klein rondje te hebben gelopen ( was te warm om te lopen) zijn we in de auto gestapt en op weg gegaan naar het Seqoua national park.
Het was een lange rit en toen we eindelijk een plek hadden gevonden om te overnachten hebben we de van neergezet en zijn we gaan koken.
We dachten lekker makkelijk spaghetti te maken, op zich geen hele moeilijk opgaven, behalve als je gas opeens op is. De spaghetti was nog lang niet klaar en ineens was er geen vuur meer, wij alle elektra weer loskoppelen en weer de weg op opzoek naar gas, gelukkig hadden we het al snel gevonden en konden we verder gaan koken. Na het eten gingen we even een stukje over de camping lopen, onze buren hoorde ons praten, het waren natuurlijk nederlanders, en we raakte aan de praat en hebben we gezellig de rest van de avond bij hun gezeten.

Dag 18
Vandaag hebben we Seqoua national park bezocht, echt een mooi park. Sequoa's zijn de grootste bomen die er zijn en ook de enige bomen die zichzelf weer kunnen genezen, als ze niet te erg zijn aangetast. Op veel bomen zie je de '' littekens'' van bosbranden van de afgelopen jaren.
We hebben een paar paden bewandeld en zijn ook bij de oudste Sequoa geweest, hij is echt enorm groot en van waar je hem het beste kan zien hebben ze op de grond precies afgetekend hoe hij er in doornsee uitziet. Hij is echt zo'n 5 meter doorsnee als het niet meer is.
Nadat we een hele boel bomen hebben gezien en geprobeerd hebben op de wortels te zitten ( wat niet lukte omdat ze te hoog en te breed waren ) zijn we door gereden naar Fresno.
In Frenso woont een Bobbi, een Amerikaans vriendinnetje van Froukje. Eerst hebben we even bij haar thuis gezeten en daarna zijn we naar het winkelcentrum gegaan, even shoppen en daarna heerlijk uit eten.
' S avonds zijn we in Fresno uitgeweest wat erg gezellig was. Na een paar uur dansen waren we lekker moe en zijn Froukje en ik op de parkeer plaats in onze van gaan slapen ( Bobbi had geen plek voor ons)

Dag 19
Na een niet al te lange nacht waren we al vroeg weer wakker om te ontbijten en al onze spullen op te ruimen. Het was de laatste dag dat we de van hadden dus zijn alles gaan opruimen en hebben we al het eten wat we over hadden aan Bobbi gegeven omdat we toch niet meer konden koken.
Het duurde even voor we klaar waren maar alles was weer netjes.
Nog even afscheid nemen van Bobbi en daarna snel opweg naar San Fransico. Helaas hadden we veel file onderweg en deden we er erg lang onder, onderweg maar lekker bij de starbucks een kopje koffie opgehaald en een hostel geboekt voor vanavond en vlug verder omdat we voor 18.00 uur de van moesten inleveren.
Na veel stilstaan en daardoor wat stress hebben we het net op tijd gehaald, snel alles uit de van gehaald en op zoek gegaan naar ons hostel, we hadden geen geluk dus zijn we maar met een taxi gegaan en die heeft ons netjes voor de deur afgezet.
Nadat alles op de kamer lag zijn we eerst even gaan rondlopen en al snel een restaurant gaan zoeken, we zijn bij een 70 jaren dinner uitgekomen en hebben daar echt super lekker gegeten en een heerlijke milkshake gedronken, met slagroom en een kers erop zoals je in oude films ziet. Erg leuk.
Toen nog even een kroegje ingegaan, dezelfde als waar we de eerste avond met de Nlse jongens hebben gezeten.
Deze avond was helaas niet zo spannend als de eerste keer dus na 1 drankje maar naar het hostel gegaan en daar een dvdtje gekeken.
We zijn optijd gaan slapen want om 5.00 uur werd Froukje al weer opgehaald.

Dag 20 + 21
Froukje moest al vroeg opstaan en natuurlijk ben ik even meegelopen naar buiten om daar helaas al weer afscheid te nemen. Ik ben daarna weer naar bed gegaan want ik hoefde pas om 17.00 op het vliegveld te zijn. Toen ik het zat was om in bed te liggen hebben ik me spulletjes gepakt en ben ik rond gaan lopen. Eerste even opzoek naar ontbijt en daarna naar Pier 39 gegaan om daar de rest van de dag rond te lopen.
Ik had gereserveerd dat ik om 16.00 werd opgehaald bij het hostel omdat ik daar me koffer had laten staan en om 16.05 werd ik netjes opgehaald om ruim op tijd op het vliegveld te staan.
Ik was het na zo'n dag alleen zijn erg zat maar moest nog wat geduld hebben voor ik weg kon, om 17.30 gingen we boarden omdat we om 18.00 zouden vertrekken.
Helaas stond het meerste personeel in de file dus zijn we pas 2 uur later aan de vlucht begonnen die mij naar LA zou brengen om daar over te stappen naar NY. Mijn geluk was dat ik op allebei de vluchten het zelfde personeel had dus hoefde in me geen zorgen te maken om mijn andere vlucht te missen. En omdat ik al in het vliegtuig zat, met heel veel been ruimte en een prive tv, was het wachten niet zo heel erg.
In LA hoefde in ik maar een half uur te wachten en daarna was ik opweg naar NY.
De vluchten waren erg goed en gingen heel snel voorbij. Helaas was me reis toen nog niet klaar. Eerst moet ik nog een bus pakken naar grand central voor de trein, was een uur duurde, en daarna nog een trein van 1,5 uur naar Poughkeepsie, waar ik werd opgewacht voor een huisgenootje.
En zo zat mij roadtrip in Californië er ineens op, was een geweldige tijd was het en wat is het allemaal snel gegaan.
Helaas heb je daarna nog dat je je koffer moet uitpakken en alles moet wassen. Dit snel gedaan en 's avonds even bij Natalia langs gegaan om even bij te kletsen.
Daarna had ik nog 2 dagen om lekker na te genieten omdat ik op dinsdag thuis kwam en ik woensdag en donderdag altijd vrij ben.